آيا بعد از جراحي تعويض مفصل زانو پاها كوتاه بلند ميشود؟

دكتر فوق تخصص جراحي زانو ، جراحي لگن و فوق متخصص ارتوپدي

آيا بعد از جراحي تعويض مفصل زانو پاها كوتاه بلند ميشود؟

در پاسخ به سوال بيماراني كه كانديد جراحي تعويض مفصل زانو هستند و در اين خصوص سوال مي كنند كه آيا بعد از جراحي تعويض مفصل زانو پاها كوتاه و بلند مي شود بايد بگوييم:

زماني كه جراحي تعويض مفصل زانو به بيماري توصيه مي شود به اين معني است كه آرتروز در حدي شدت دارد كه درمان هاي دارويي يا فيزيوتراپي و يا تزريق داخل مفصل ديگر پاسخگو نيست در نتيجه زماني كه آرتروز در اين حد شديد است به علت آسيب هايي كه بافت نرم اطراف زانو مثل عضلات وليگامانها و تاندون ها دارند و همچنين از بين رفتن غضروف زانو در راستاي زانو تغيير شكل ايجاد شده و ظاهر زانو به شكل پرانتزي در آمده است.

 

اهداف تعويض مفصل زانو

به دست آوردن راستاي ايده آل اندام يكي از اهداف اصلي جراحي تعويض مفصل زانو است كه با رسيدن به اين هدف مي توان موفقيت جراحي و طول عمر تعويض مفصل زانو را پيش‌بيني كرد.پس در نتيجه زماني كه زانو جراحي مي‌شود راستاي آن اصلاح مي‌شود و پا كاملا صاف ميشود و در مقايسه با پايي كه جراحي نشده و هنوز ظاهر پرانتزي دارد بلندتر ميشود.

بنابراين نمي‌توان گفت كه كوتاه بلند شدن پاها عارضه جراحي تعويض مفصل زانو است و در صورتي كه هر دو زانو همزمان جراحي شود كوتاه و بلند شدن به وجود نخواهد آمد همچنين با جراحي كردن دومين پا هم اين موضوع از بين خواهد رفت.

جراحي تعويض مفصل زانو

اگر بيماري قصد جراحي تعويض مفصل زانو دوم را نداشته باشد مي‌تواند در پايي كه جراحي نشده و كمي كوتاه تر است يك كفي يك تا دو سانتيمتري (با تشخيص پزشك) استفاده كند همچنين اگر بيماري قصد انجام جراحي تعويض مفصل زانوي دوم را داشته باشد تا زماني كه آمادگي لازم براي جراحي دوم را پيدا كند مي تواند براي اصلاح اين كوتاهي و بلندي از كفي استفاده كند.

پس بيماران بايد بدانند كه چنين عارضه اي در خصوص تعويض مفصل زانو وجود ندارد و اين نگراني در خصوص كوتاه بلند شدن پاها كاملا بي مورد است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.