اصلاح سبك زندگي براي سلامت مفاصل زانو

دكتر فوق تخصص جراحي زانو ، جراحي لگن و فوق متخصص ارتوپدي

اصلاح سبك زندگي براي سلامت مفاصل زانو

اصلاح سبك زندگي

يكي از مهمترين كارها براي حفظ سلامت مفاصل زانو و بهبود عملكرد آنها اصلاح سبك زندگي است اصلاح سبك زندگي يا لايف استايل به اين معني است كه برخي از عادت هاي روزمره را كه در زندگي همه ما به صورت روتين انجام مي شود كنار بگذاريم و بعضي عادت ها را در زندگي روزمره خود بگنجانيم كه در ادامه به تفصيل راجع به آن صحبت خواهيم كرد.

استفاده از توالت فرنگي

استفاده از توالت فرنگي به جاي استفاده از توالت ايراني بسيار مفيد خواهد بود به اين دليل كه هنگام استفاده از توالت ايراني مجبور به خم كردن مفاصل تا آخرين حد آنها هستيم كه در اين حالت براي لحظاتي خونرساني به سر مفاصل مختل مي شود كه اين براي سلامت مفاصل اصلا خوب نيست كه ادامه اين روند يكي از دلايل تعويض مفصل در آينده است. به اين دليل استفاده از توالت فرنگي توصيه مي شود كه در آن حداقل خم شدن در مفاصل اتفاق مي افتد.با اصلاح اين عادت مي توانيم كمك بسيار بزرگي به اصلاح سبك زندگي خود و همينطور به بهبود عملكرد مفاصل و حفظ سلامت مفاصل بكنيم.

بالا و پايين رفتن از پله

بالا و پايين رفتن زياد از پله براي مفاصل زانو بسيار مضر مي باشد ، برخي از بيماران سوال مي پرسند كه حداكثر چه مقدار بالا و پايين رفتن از پله ها توصيه مي شود اين موضوع موضوعي نيست كه بتوان با دقت به آن پاسخ داد و اينكه بگوييم مثلاً اين تعداد پله مفيد است و اين تعداد پله مضر است در حالت كلي بالا و پايين رفتن از پله هر چه كمتر باشد بهتر است و چه بهتر كه كلا پله حذف شود.

  • براي خواندن نماز حتما از صندلي استفاده كنيد و يا اگر حركاتي شبيه به نماز انجام مي شود مثلا ورزش‌هايي مثل يوگا براي سلامت مفاصل اصلاً مناسب نيستند.
  • راه رفتن روي سطوح شيبدار و يا روي سطوح ناهموار مثل كوهنوردي اصلا براي سلامت مفاصل توصيه نمي شود.پوشيدن كفش پاشنه بلند نيز به بيماران توصيه نمي شود و بهتر است از كفش هاي مناسب تري استفاده كنند.

كاهش وزن به طور چشمگيري به كاهش درد در بيماران مبتلا به آرتروز كمك مي‌كند و همچنين كاهش وزن باعث بهبود عملكرد مفاصل و حفظ سلامت آنها مي‌شود و اولين توصيه براي همه افراد كاهش وزن و حفظ وزن ايده آل است.

نرمش هاي مناسب براي سلامت مفاصل زانو

يكي از مهم ترين نرمش ها براي حفظ سلامت مفاصل زانو انجام نرمش QE يا quadriceps exercise  است كه به راحتي قابل گنجايش در برنامه روزمره همه افراد است و مي‌توان اين نرمش را در حالت خوابيده و يا ايستاده در طول روز انجام داد و بهتر است اين نرمش روزانه بين ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام شود.

داروهاي غضروف ساز مي توانند كمك كننده باشند اما الزامي نيست كه اين داروها حتما در يك دوره و حتما در يك ساعت خاص روزانه مصرف شود و مي توان اين داروها را به صورت آن اند اف يا گاهي بخوريد و گاهي نخوريد مصرف كنيد.

نحوه نشستن صحيح

نشستن به صورت دو زانو و يا چهار زانو بسيار مضر است به همان دليلي كه در اولين پاراگراف در مورد توالت ايراني ذكر شد در اين مورد هم نشستن روي زمين نشستن به صورت دو زانو يا چهار زانو اصلاً توصيه نمي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.