تغذيه بعد از عمل جراحي زانو

دكتر فوق تخصص جراحي زانو ، جراحي لگن و فوق متخصص ارتوپدي

تغذيه بعد از عمل جراحي زانو

اكثر بيماران و همراهان آنها بعد از جراحي تعويض مفصل زانو و لگن در خصوص نحوه تغذيه بعد از عمل جراحي زانو براي بيماران به جهت جوش خوردن سريع تر استخوان ها و حفظ استحكام استخوان ها و بازتواني بيماران  سوال مي پرسند. بعد از جراحي زانو و عمل تعويض مفصل لگن به منابعي از موادغذايي احتياج داريم كه به بهبود زخم كمك كند زيرا بهبود سريع تر زخم به كاهش خطر عفونت منجر مي‌شود همچنين بعد از جراحي تعويض مفصل به خصوص تعويض مفصل لگن نياز به استخوان سازي داريم.

موضوعي كه تقريباً تمام بيماران بر آن باور دارند اين است كه مصرف كله پاچه، قلم، پاي مرغ و… نقش بسيار مهم و اساسي در جوش خوردن استخوان ها و بازتواني مفصل ها و حفظ استحكام آنها دارد.بايد بگوييم اين منابع غذايي نه تنها نقشي در اين موضوعات نداشته و هيچگونه منبع علمي تأييد كننده اين موضوع نيست بلكه باعث بالا رفتن چربي بيماران و همچنين افزايش وزن آنها مي شود لذا به هيچ كدام از بيماران مصرف اين غذاها توصيه نمي شود.

مواد غذايي توصيه شده

منابع غذايي كه معمولاً به همه بيماران توصيه مي‌كنيم مصرف شير لبنيات گوشت ميوه و سبزيجات است منظور از گوشت هر گونه گوشت قرمز گوشت مرغ و يا ماهي مي باشد كه بيمار بتواند پروتئين مورد نياز را از آنها دريافت كند براي بازسازي بافت ها و استخوان ها بعد از انجام عمل هاي جراحي نياز به اسيدهاي آمينه داريم كه مي توانيم از طريق مصرف پروتئين(گوشت،مرغ،ماهي) آنها را دريافت كنيم  همچنين نياز به آنتي اكسيدان داريم كه آن را نيز مي توان از طريق مصرف ميوه و سبزيجات تامين كرد مهمترين آنتي اكسيدان ها ويتامين A,E,C هستند و مي توان به جاي آنها از كپسول هاي مولتي ويتامين حاوي اين ويتامين ها هم استفاده كرد.

كلسيم مورد نياز براي استحكام استخوان

همينطور مصرف نوعي اسيد چرب به نام امگا ۳ كه از طريق مصرف گوشت ماهي قابل دريافت است و همچنين مي توان از طريق كپسول هاي امگا ۳ يا كپسولهاي روغن ماهي نيز آن را تامين كرد. وكلسيم مورد نياز را نيز از طريق مصرف شير و لبنيات جبران ميكنيم و يا باز هم مي توانيم از طريق كپسول هاي خوراكي كلسيم جبران كنيم.

بنابراين بعد از جراحي نيازي به پرخوري و مصرف زياد غذا نيست و همينطور مصرف كله پاچه، قلم،پاي مرغ و… كه با توجه به چربي زياد باعث افزايش وزن شده و هيچ تائيد علمي مبني بر اثر مستقيم آنها وجود ندارد توصيه نميشود .

تغذيه مناسب بعد از جراحي

وزن كمتر همواره ايده آل است به خصوص بعد از جراحي تعويض مفصل زانو و لگن همواره به بيماران توصيه مي‌شود كه بعد از يك دوره يك تا دو ماه بعد از جراحي وزن خود را كاهش بدهند پس در نتيجه مي توانند با كم كردن منابع چربي و  كربوهيدرات ها و جايگزين كردن منابع فوق هم بازسازي بافت ها و هم  بازسازي زودتر  زخم و حفظ استحكام استخوان و ساير مفاصل و همچنين بازسازي استخوان ها را تسريع كنند.

  • با مصرف مواد غذايي ذكر شده نه تنها به بهبود زخم جراحي و جوش خوردن استخوان كمك ميكنيم بلكه شاهد افزايش وزن نيز نخواهيم بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.